lördag 3 januari 2009

Konstböcker

Hur ska man förhålla sig till målningar i konstböcker när trycket varierar så ofantligt som t.ex. i två böcker om Balthus. Båda är från samma förlag men tryckta 96 resp. 01
Det ser ut som två helt olika versioner men det är exakt samma.
Innan jag fick se Corot i verkligheten var jag likgiltig eftersom de bilder jag sett var dåligt tryckta. När jag sedan fick se målningar av honom på Glyptoteket blev han en av mina favoriter. Jag har en bok som heter "Corot in Italy" där trycket faktiskt är bra.
I framtiden tror jag att målningar på nätet (om m,an har en mycket bra skärm) skulle vara den mest rättvisande reproduktionen förutom utskrifter med den stora färgrymden som skrivarna klarar av. Tyvärr blir det dyra reproduktioner men oerhört bra.

En Balthusutställning på Louisiana vore inte fel!
Live är alltid bäst och då i en god belysning.

Inga kommentarer: