onsdag 27 april 2022

Edouard Vuillard och Spencer Gore

 Den här målningen nedan har jag trott var gjord av en av mina gamla favoriter Edouard Vuillard,
 den franske postimpressionisten som var samtida med Bonnard.
När jag kollade upp signaturen lite bättre såg jag ett annat namn och därför sökte jag på nätet.
Målningen är gjord av en brittisk konstnär Spencer Gore (1878-1914)
Han arbetade ofta inför motivet och det berättas att han troligen dog efter att stått utomhus och målat på vintern. Han blev endast 36 år. En lysande målare i sin bästa verk.











Édouard Vuillard, 1868-1940 blev betydligt äldre och det finns mycket verk av honom på museer.
Jag blev bekant med honom under 80-talet och hans måleriska interiörer som jag kände mig besläktad med. I hans bästa verk är bildbyggnad och komposition något man imponeras av.
Han verkar ha utgått från färgade grunder. Där han intensivt och känsligt byggt upp ljus och kolorit. 
Tidiga verk är mycket förenklade och närmast abstrakta medan de senare är mer realistiska.



Här ser man tydligt att målningen är gjord på en varmtonad grundfärg.
Han arbetade med olja men även ofta med tempera och det finns också många pasteller.





Självporträtt


En målning med tyg och tapetmönster som närmast kamouflerar figurerna.






Inga kommentarer: