torsdag 20 januari 2022

Memories of Swedish summer

Blev i dagarna klar med min hittills största målning med den romantiska titeln:
"Memories of Swedish summer" 135x200cm olja på duk.
Den dittills största gjorde jag 1996 "Ubåtsvarvet" 185x125cm som såldes till Statens konstråd och hänger i foajén till ekonomiroteln Malmöpolisen.
Har också gjort en stor digital bild tryckt på laminat "Landing pad" till Örebro sjukhus 2017 
ca 125x150cm. 







"Memories of Swedish summer" på det motoriserade staffliet i ateljén.
Jag har gjort ett flertal versioner av motivet men nu har jag kombinerat det med ett sjölandskap från min barndoms Kållandsö i Vänern. Man kan se min Neptunkryssare vid bryggan som i den transparenta tältduken skymtas. Till höger ser man skärgården från min barndoms somrar.
Bordet och tältpaviljongen kommer från torpet utanför Svedala där bara åkrar omger trädgården.
På datorskärmen syns en fotbollsmatch och en tekopp med en tepåse står på bordet.
Det var en mäktig och spännande utmaning att kombinera med de olika ljuskällorna dess effekter till en helhet och göra bilden begriplig.



En av flera förstudier i gouache.





Inga kommentarer: