På den analoga tiden fanns det helmatt fotopapper men det gav inte den ultimata svärtan som ett blankt papper hade. Det var rätt dassigt och saknade sting och djup. Man slapp blänk och reflexer emellertid.
När man använder inkjetpapper till en pigmentskrivare får man även på t.ex matt fineartpapper mycket bra svärta och kontrast, och skillnaden mellan blankt fotopapper är obetydlig.
Det är klart att ett högvitt blankt fotopapper ger något bättre omfång än ett fineartpapper men det är ju inte alltid nödvändigt för bildkvalitén.
Däremot om man sätter glas framför ett blankt fotopapper blir resultatet att det uppkommer dubbla blänk och reflexer som stör. Det speglar både i papperet samt i glaset och blir svårt att se bilden.
En inramad glasad matt fotoutskrift är mycket fördelaktigare och kan med en passepartout framhäva bilden mycket fint. Blankt fotopapper monterat utan glas på skivmaterial är i många fall däremot väldigt bra. I motsats till fineartpapper som behöver glasets skydd är ytan på fotopapper inte alls så känslig.
Jag har erfarenhet av bl.a. följande printerpapper:
Hahnemühle: Photorag 308, German Etching. Fine art pearl
Canson: Edition Etching, Arches 240, Baryta Photographique, Photo satin/gloss/high gloss
Epson: Premium semigloss, Enhanced matt
Innova: Soft textured natural white 315g, Olmec photo
Tecco: PM 230
Carl-Axel
printat på matt Arches 240g med tydlig grain
printer Epson Stylus PRO 9900
foto: Camilla Gewing-Stålhane
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar