lördag 17 december 2022

Impressionister - 5st kvinnor


 J
ag har aldrig tyckt det varit särskilt intressant eller avgörande vilket kön en betydande konstnär haft. 
Men jag förstår att det ofta varit svårt för kvinnor att få respekt hos en del för sitt yrkesval och den äldre konsthistorien vimlar inte av kvinnliga konstnärer. Skälen kan både vara praktiska och av patriarkaliska strukturer - att man motarbetades som kvinna av etablissemanget inom konst.
Men jag tror också att det mest var en slags rädsla som är en ren fördom och slentrian som bygger på att kvinnan fick sitta med knyppling och broderi samt passa barnen medan mannen gick bakom plogen eller var ute i krig.
Därför tycker jag att det är intressant att visa på några kvinnliga konstnärer som var verksamma för över 100 år sedan att de absolut inte såg något annat mål än att beskriva sin tid och att göra det med samma måleriska verktyg, kvalitet och kraft som sina manliga kollegor.

Jag struntar i vilket kön eller vilken nationalitet en konstnär har,  jag vill bara se bra måleri.
Det finns lika många bra kvinnliga sångare som manliga...

Sedan tycker jag det är härligt att se bilder från deras ateljéer och arbetsplatser. 
Inga "syateljéer"...måleri är "kladdigt"...


Anna Ancher DK 1859-1935






Anna Ancher DK 1859-1935


Mary Cassat U.S.A.  1844-1926



Berthe Morisot Fra 1841-1895

Berthe Morisot Fra 1841-1895


Nedan: Kitty Kielland No 1843-1914








Inga kommentarer: