tisdag 3 mars 2020

Experiment med digitala bilder - färglära

Jag har gjort 5 bilder i datorn med hjälp av Photoshop.
Det började med att jag satt en kväll framför min laptop och funderade på hur man kan undvika effekten av "böljande" ytor när man gör en valörskala.
På Malmö konsthall hänger en mycket fin utställning med konstnären Inger Ekdahl.
Hennes målningar är noggrant utförda med tonskalor men i mötet mellan färgytorna "buktar" det eftersom den föregående valören möter en mörkare eller ljusare färg. Ger en vacker effekt och rumslighet.

Del av målning av Ekdahl där man ser hur
färgen liksom buktar i mötet - men det är en illusion















Jag började experimentera med att skapa  linjer och cirklar i olika valörsteg.
Det blev för det mesta också en illusion av att det buktade.
I några bilder försökte jag kompensera för illusionen genom att färgbandet gjordes lite ljusare på den sida som mötte den föregående ljusa färgen och mörkare mot den följande mörka.
Nedan:
Bilden till vänster utan kompensation, den till höger har jag gjort de enskilda färgbanden ljusare till vänster och mörkare till höger. Då blir inte buktningen så påtaglig.




Det blev en annan slags bilder jämfört med det jag arbetar med annars.
Men samma ansträngning att få färg och form att fungera.
En konstnärlig process i att undersöka det konkreta.
Och tro på det jag ser men också förstå varför.
Här är verkligen det digitala ett fantastiskt verktyg, för att forska och lära sig.






















Inga kommentarer: