fredag 6 januari 2017

1.Georges Seurat - Man leaning on a Parapet













Det finns konstverk som har gett mig aha-upplevelser.
Ibland i första kontakten men även efter tid.
Jag tänkte ta fram några konstnärer och konstverk som påverkat mig
positivt i min konstnärliga process.
Inte i personliga möten utan genom deras konst.
Det är uteslutande konstnärer som också gjort avtryck i konsthistorien
men jag måste också framhålla lärare och kollegors tips.

Visst ska man inspireras och kopiera men det kan också vara förödande att
endast bli en epigon. Framförallt om det hindrar det egna seendet och utvecklingen.
Faran är om man inte sätter sig in i vilken konstnärlig process som ligger
bakom konstnärens verk.
Det får inte bli ett enfaldigt härmande av "stil" och uttryck.
All konst bygger på ett forskande och undersökande annars är det faktiskt inte bra konst.
Och för att nå fram måste man våga göra misstag och utsätta sig för svårigheter.
Den som har talang och uthållighet når fram.

Först ut:

Georges Seurat (1859-91) Frankrike
Räknas till neo-impressionisterna, han undersökte den ljus och färgverkan som kommer av tydligt färgraster. Målningen "Man leaning on a Parapet" är ett ganska tidigt verk i mycket litet format.
Första gången jag såg den var som diabild på ett föredrag av Forumläraren Staffan Nihlén.
Jag blev fascinerad av hur "modern" den var i utförandet.
När jag sedan såg Seurats kritteckningar blev jag än mer imponerad av honom.
Sorgligt nog dog han tidigt - 32 år gammal.
Hans pointillism har härmats som hötorgsstil och hamnat i tavelaffärer.
Den sentida amerikanske realisten Chuck Close har gjort en del spännande verk i ett slags modern pointillism.

Man leaning on a parapet
ca 1881 25x16cm on panel
Metropolitan Museum N.Y.






















Pastellskiss

Kritteckning

Seurat integrerade ramen i verken genom att bemåla den.
En visionär.


'
Nedan några av hans fantastiska teckningar i svartkrita.




Inga kommentarer: