måndag 9 maj 2016

Om papper för pigmentprint och giclée

information om det klassiska franska akvarellpapperet Arches:
"Tillverkningen sker i en rundviramaskin som gör det möjligt att producera en varierande gräng: grov, kallpressad, varmpressad. Pappret limmas med gelatinlim och lufttorkas sedan, för att färgen ska behålla sin lyskraft även om pappret skrapas och raderas.
Den naturliga vitheten (inga optiska blekmedel), antimögelbehandling och neutralt pH-värde gör att pappret kan lagras länge."

Det framgår att papperet har speciella egenskaper för akvarellmåleri med vatten och penslar.
Det är en väldig skillnad på ett ritpapper som har helt andra egenskaper för att passa blyerts och kritor t.ex.
Ett grafikpapper för koppartryck skall med hjälp av tryckpressen ta upp tryckfärgen som finns i etsningens eller torrnålgravyrens fina linjer som graverats eller etsats på kopparplåten. ( Eller numera även på plexiglas m.m.)
Papper för screentryck, högtryck (träsnitt,linoleumsnitt etc.) och litografi är utprovade och tillverkade för att ge ett så bra resultat som möjligt för den speciella grafiska tekniken.

När man tar ett akvarellpapper eller grafikpapper och skriver ut med en modern bläckstråleskrivare med pigmentbläck så blir färgerna inte alls så briljanta som det blir på ett papper som belagts med en speciell coating.
Det finns en mängd tillverkare och en uppsjö av coatat papper  för inkjet och pigmentprint.

Att konvertera ett akvarellpapper med ovan nämnda egenskaper till att passa inkjet är egentligen väldigt dumt.
Som att först göra en fantastisk produkt och sedan inte använda sig av de speciella egenskaperna.
Det borde vara smartare att ta fram ett papper som efter coating ger bäst resultat istället.
Det finns betydligt billigare enklare men coatat papper som ger fint resultat, så själva coatingen och den processen är inte våldsamt fördyrande.

Som vanligt är det kanske girighet och okunnighet bakom samt att inkjettekniken är relativt ung.
Man vill säkert anspela på klassiska namn och tekniker som "etching" och "aquarelle".

Jag har alltid tyckt att papper för pigmenttryck är oproportionerligt dyra i förhållande till andra grafikpapper.
Det borde inte vara så, men flärdfulla förpackningar och en märklig uppsjö av olika sorters papper i sortimenten fördyrar säkert.
Men det är klart att man vill sälja dyrare produkter för då tjänar man mer.

Jag räknade på vad m2 priset är på traditionellt grafikpapper i jmf. med coatat.

traditionellt grafikpapper:
BFK Rives              ca 100:- m2
Hahnemûhle          ca  50:- m2
IB Wahlström         ca  36:- m2
coatat papper för inkjet:
Hahnemühle German etching      ca 217:- m2
Canson Edtion Etching                ca 191:- m2
Canson BFK Rives PrintMaking  ca 260:- m2






Inga kommentarer: