torsdag 19 juli 2012

Mitt i sommaren

Målar i min mysiga sommarateljé på torpet.
Olja på pannå och duk.
Tyvärr har vädret inte riktigt tillåtit utomhusstudier.
Men det beror nog lite på min egen vana vid ateljéarbete där man har konstant jämnt klimat.
Måste ut och göra studier och iakttagelser för att fylla på förrådet och bara främst "titta".


Camilla(fru) citerade en bok om kreativitet ungefär så här:
Lär dig hantverket från grunden i 12 år sedan ägnar du 12 år att glömma bort det, för annars hindrar det dig från att bli en bra konstnär.

Jag känner igen problemet som ofta krånglar till det att man "snöar in" på teknik och det är först när "skiter" i det som det fantastiska uppkommer.
Men många missförstår nog detta och förkastar hantverket och det är inte det som är grejen utan tekniken skall bara sitta där - ungefär som när man lärt sig gå.
Om jag skulle börja fundera på hur jag går ramlar jag kanske, i varje fall ville jag nog gå väldigt "silly".


Moln är väldigt spännande...






Inga kommentarer: