I många böcker om konsthistoria vill man gärna påpeka konstnären Degas´målningar från balettmiljöer som påverkade av japanskt perspektiv. Man ser mycket av golvet och det skulle betyda att Degas bröt mot traditionella perspektivkonstruktionen.
Jag har aldrig riktigt hållit med om detta utan menat att Degas utgick från det han sett.
Bl.a. satt han högt placerad i förhållande till statisterna.
Idag såg jag tillsammans med min son på ett barnprogram. I ett inslag om balett fick man se att golvet i övningssalen lutade eftersom scenen på Kungliga operan lutar mot publiken för att öka
känslan av djup. Har aldrig hört tals om detta men kanske Degas också befann sig i liknande miljö
Titta på vissa av Degas bilder så kan man faktiskt tänka sig att personerna står på ett något lutande golv med tanke på balansen och fötternas placering.
Det finns en intressant bok "A fine disregard - what makes modern art modern" skriven av Kirk Warnedoe som tar upp konstvetenskapliga myter om konstens utveckling.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar