onsdag 17 november 2021

Gunnar Norrman


 N
är jag flyttade ner till Malmö i början på 80-talet nämndes ibland en grafiker från Malmö som hette Gunnar Norrman. De bilder jag fick se på t.ex. på Skånes konstförening uppfattande jag då som alltför snälla med pilalléer och skånska landskap. 
80-talet var en tid med mycket expressivitet i konsten och de följande åren var installationer och postmodernistiska uttryck mest gynnade på utställningar och för samtidskonsten som helhet.
En del nu verksamma konstnärer har förvisso anammat en "petighet" i uttrycket och kan ytligt påminna om Norrmans verk med detaljerade träd men väldigt långt ifrån i kvalitet. 
Han har en känsla för bildkomposition som de inte har alls. 
Det petiga detaljerade utförandet blir hos vissa samtida konstnärer en ytlig image av noggrannhet.

Jag sökte på Norrmans namn på nätet och blev imponerad av hans bilder och han är dessutom välrenommerad i utlandet bl.a. i U.S.A.
Lite av en ny upptäckt för mig då han tidigare varit relativt ointressant men så är det med mycket bildkonst.

Hans svartvita bilder kritteckningar och torrnålar är nära George Seurats teckningar men även Morandis svartvita bilder.

Fakta från Wikipedia:
Gunnar Norrman föddes 1912 i Malmö, autodidakt. Han arbetade främst som grafiker, mest känd för sina små finstämda bilder med landskap och växtlighet från den skånska slätten. Redan i början på 1940-talet övergick han till svart-vita bilder i gravyrer och litografier. Även internationellt känd med utställningar i både U.S.A och Europa.

Kritteckning



En favorit, oerhört välkomponerad...