måndag 29 januari 2018

Kortfattat om kompetens och vetande














Dunning-Kruger effekten innebär att den som är inkompetent är oförmögen att förstå sin inkompetens. Det betyder att inkompetenta överskattar sin kompetens mycket oftare än kompetenta.
Och många med hög kompetens underskattar sin relativ höga kompetens inom ett område i jämförelse med andra och kan anta att det som är lätt för den kompetente också är det för andra.
" Den inkompetente har felaktig uppfattning om sig själv, den kompetente om andra".

Ett problem som ofta uppkommer är att de inkompetenta hamnar mellan de okunniga och de kompetenta som ett slags barriär och hinder för kunskap.
Den okunnige imponeras av den inkompetente som har en ytlig kunskap om ett ämne.

Inom konstbranschen vimlar det av okunniga "experter".

Jag är uppväxt med en pappa som var konstnär och känd designer, har gått på konstskolor i många år, undervisat på konstskolor, arbetat som konstnär i 30 år  och upptäcker hela tiden hur mycket jag har att lära mig om bild. (och annat också)

En konstskola som påstår att man undervisar i klassisk anda kan inte ens lära
eleverna hur man tecknar en låda korrekt. Troligen kan inte läraren det själv.












För övrigt  kommer snart KG Nilsons nya bok om färglära att tryckas, fick korrekturen för några dagar sedan.

Inga kommentarer: