onsdag 18 augusti 2021

Om papper till pigmentprint och giclee

Jazzfotografierna till Ystad gjordes på ett 230g papper som jag köpte på Scandinavianphoto - matt professional photo.
Igår gjorde vi provutskrifter på några av Håkan Bergs nya tryck.
Pappersyta 90x150cm på samma 230g papper.
Mycket bra resultat. Vi kommer senare ändå att göra bilderna på 310g fineartpapper. 
Men med ett betydligt lägre pris än t.ex. coatat akvarellpapper så är det ändå ett alternativ för vissa tryck.
Jag kan tycka att man från "print" branschen gärna vill få det att låta fint med namn som "etching" & "aquarell" eller "bamboo". Det blir lite amatörmässigt att lägga vikt vid vilket namn materialet har. 
Det viktigaste är resultatet och att det är arkivbeständigt.
Som konstnär skriver man olja på duk inte Beckers färg på Classens 160 duk....
Men bland amatörfotografer anger man gärna kameramärket m.m. och många inom skrivarbranschen är utan konstnärlig eller konstgrafisk utbildning.

Ett papper för etsningar blöts innan det körs genom tryckpressen under högt tryck och akvarellpapper är gjorda för att tåla vatten samt med speciella egenskaper. På ett konverterat papper appliceras en coating som helt förändrar vad papperet var tänkt för...
Jag har ofta haft problem med konverterat s.k. konstpapper men aldrig med billigare papper som Matt Professional t.ex.

Tekniken med att spruta på färg kräver en perfekt ren yta och det är nog svårare med porösare bomullspapper som gärna "dammar". Då blir det prickar i ytan och annat som strular. 



Inga kommentarer: