onsdag 26 augusti 2009

Friluftsmåleri

Pratade med en kollega idag som hade gjort en svit landskapsmålningar.
Jag frågade om han varit ute och målat. Det hade han, delvis.
Det finns både fördelar och problem med friluftsmåleri.
En hel del praktiska saker är omständliga. Men det som jag själv mest upplever som outhärdligt är alla nyfikna och främst de som ställer korkade frågor eller ännu värre försöker instruera.
För rätt länge sedan satt jag i min bil och tecknade. Avbröts i mitt arbete av två poliser på hästar som undrade vad jag gjorde, någon hade ringt. Det hände förresten fler gånger att polis tillkallades när jag använde bilen som ateljé...
Degas uttryckte en gång angående friluftsmålare något liknande:
"Det borde finnas en grupp inom polisen som jagar friluftsmålare med gevär" " Men med lösa skott till en början för jag är inte någon våldsam person".

Inga kommentarer: